Mikä pelastaa, kun lähdetään globaalin ERP-kokonaisuuden
käyttöönottoon näillä asetuksilla:
1) konsernin Saksaan keskitetyn IT-osaston johdolla
2) yhdessä muiden pohjoismaisten organisaatioiden kanssa
3) ilman tietoa edellä menneen ensimmäisen
käyttöönottajaryhmän kokemuksista (best practiset)?
Rehellisyys, avoimuus ja suomalainen sisu.
Haastattelin Suomen yhtiön toimitusjohtajaa ja projektiryhmän vetäjää, jotka halusivat jakaa ERP-projektikokemuksensa blogini kautta
anonyyminä siksi, jotta pystyvät puhumaan hankkeesta ihan suoraan ilman tarvetta miettiä liikaa
miten sanansa asettelee.
Kun organisaatio ei hyödynnä best practiseja ja ota toisiaan huomioon, mennään perse edellä puuhun
Tässä hankkeessa ongelmien juurisyy oli siinä, että projekti toteutettiin ja
johdettiin IT:n toimesta streameittain (logistiikka, huolto, asiakaspalvelu jne.) , eikä tiimien väliseen
yhteistyöhön kiinnitetty tarpeeksi huomiota. Projektiin syntyi siiloja ja kun
projektin streamit olivat kovassa
aikataulupaineessa, inputia ja outputia odottavat rinnakkaisstreamit
unohtuivat. Lopulta alettiin riidellä ja henkilösuhteet kärsivät.
Silloin toimitusjohtajan tärkein tehtävä löytyi henkiseltä
puolelta:
”Tajusin, että minun piti keskittää aikani keskusteluihin ihmisten
kanssa, jotta he pääsisivät päästelemään höyryjä. Kokosin projektiväen yhteen,
kävimme avoimen keskustelun ja loimme yhteiset pelisäännöt siihen, miten
kommunikoinnin streamien yli on tapahduttava jatkossa.” - toimitusjohtaja
Kaikilla oli peiliin katsomista. Suora puhe auttoi
muuttamaan projektin suunnan ja porukka alkoi pelata samaa matsia. Suomi on
muuten ainoa maa vielä tänäkin päivänä, jossa kaikki projektiryhmäläiset ovat
edelleen talossa.
Projektissa tehtiin lukuisia erittäin onnistuneita ja
jakamisen arvoisia päätöksiä. Niiden jakaminen on vähintään yhtä tärkeää kuin
sudenkuopista puhuminen.
Ei oman toimen ohella!
Kun käyttöönottoprojekti miehitetään parhaista parhailla
asiantuntijoilla ja liiketoiminnan tuntijoilla, miten käy päivittäisten
toimintojen ja projektiryhmäläisten oman jaksamisen? Huonosti, mikäli toimiin
ei ryhdytä hyvissä ajoin ennen hanketta.
Tässä organisaatiossa delegointi
aloitettiin ennen projektia ja päästiin tilanteeseen, jossa päivittäisistä
toiminnoista huolehtivat projektin aikana muut henkilöt. Resursointi pyrittiin
tekemään realistisesti ja siinä onnistuttiin. Stream leadeiltä edellytettiin
100-prosenttista kiinnitystä lokalisaatio-workshopien ja määrittelyjen aikaan,
testaus- ja koulutusjaksoilla, konversiotulosten validointivaiheessa, tuotantokäytön
aloituksessa sekä ensimmäisen kahden tuotantokäyttökuukauden aikana.
”Tärkeä onnistuminen oli myös ydinryhmän oikea mitoittaminen –
vastuullisia oli riittävästi, muttei liikaa. Toisten pohjoismaiden projekteissa
tehtäviä hajautettiin liikaa, eikä kokonaisuus enää pysynyt kenelläkään
hanskassa.” – projektijohtaja
Muista kertoa ja kerrata kaikille mikä muuttuu
Kun tuotantokäytön alussa koettiin ongelmia, porukka ei
vaipunut tuskaan vaan uskoi, että ratkaisut löytyvät. Tämä johtui siitä, että projektin
alussa kyettiin luomaan positiivinen vire hankkeen ympärille. Se syntyi
loppujen lopuksi hyvin yksinkertaisesti – kertomalla miksi työhön lähdettiin ja
mitä tulee tapahtumaan. Ennen projektin käynnistymistä toimitusjohtaja kasasi koko
talon porukan yhteen ja kävi läpi miten hanke koskettaa jokaista, ketkä tulevat
kuulumaan projektin ydinryhmään ja mitä projektissa tapahtuu ja milloin.
Toimitusjohtaja viesti kaikille hankkeen etenemisestä keskimäärin kahden
kuukauden välein, projektin vaiheesta riippuen. Puoli vuotta ennen Go-liveä
toimitusjohtaja piti kaikille kick-offin, jossa käytiin läpi mitä muuttuu
myynnin, huollon, hallinnon jne. näkökulmasta ja keskusteltiin odotuksista ja
yleisestä valmiudesta.
Heitä irti menneestä
Kun neljä maata teki käyttöönottoa samanaikaisesti, piti
olla hyvä tekemään päätöksiä ja kompromisseja. Pohjoismaisella tasolla
harmonisointityö ja gap-analyysi tehtiin yhdessä ja face-to-face. Havaituista
puutteista tehtiin maakohtaiset mukautuspäätökset järjestelmään samalla
huolehtien siitä, etteivät mahdolliset räätälöinnit aiheuta ongelmia toisissa
maissa.
”Nyrkkisääntönä räätälöintien suhteen oli, että räätälöinti tai
räätälöimättä jättäminen ei saanut tuottaa riskiä businekselle ja workaroundien
oli riitettävä, vaikka ne olivat osittain kömpelöitä.” - projektijohtaja
Harmonisoinnin onnistumista edesauttoi se, että maat olivat
business-malleiltaan lähellä toisiaan ja päätöksentekijät ymmärsivät, ettei
voida roikkua siinä miten ennen asiat on ennen tehty.
Luota niihin jotka tietävät
Projektin stream leadeille annettiin vastuuta ja valtaa
tehdä päätöksiä.
Toimitusjohtaja ja tapauskohtaisesti tarvittavat muut henkilöt
antoivat tukensa, kun löytyi relevantteja asioita, jotka vaikuttivat koko
taloon.
”Luotin ihmisiin
ja annoin päätäntäoikeuden. Kävin aluksi henkilökohtaisesti läpi kunkin kanssa
vastuut ja sanoin, että tehkää tarvittavat päätökset, mutta muistakaa pitää business
mielessä koko ajan.” – toimitusjohtaja
Rutinoi porukka järjestelmän käyttöön
Jos projektiin lähdettäisiin nyt uudelleen, resursoitaisiin
koko henkilöstöltä aikaa järjestelmän koekäyttöön eikä jätettäisi kaikkea
virallisten koulutusten varaan.
Peruskoulutukset kyllä ajoitettiin oikein
aloittamalla ne n. 2 kuukautta ennen tuotantokäytön starttia, mutta
ennakkoharjoittelun tarvetta koulutukset eivät yksin mitenkään pystyneet
täyttämään. Lisäksi geneerisiin koulutusmateriaaleihin ei ennätetty viedä
kaikkia lokalisaatioita. Hyväksi käytännöksi koettiin viikonloppujen
hyödyntäminen, jotta kokonaiset ryhmät (esim. asiakaspalvelu) pystyisivät
kouluttautumaan yhdessä.
Pidä data-asiat liiketoiminnan näpeissä
Konversio tehtiin hyvin IT-lähtöisesti, jonka seurauksena
uuteen järjestelmään siirtyi liikaa epäkuranttia tietoa, mikä vaikeutti
käyttöä. Jos nyt tehtäisiin konversiotyö uudelleen, datan käyttäjät
osallistettaisiin siten, että jokainen vastuuhenkilö kävisi dataa läpi
alueeltaan ja karsisi kovalla kädellä – vanhaan järjestelmään on aina pääsy,
jos jotain puuttuu. Lisäksi konversion jälkeen pitäisi huolellisesti varmistaa,
että kokonaisuus on toimiva.
Testaa kunnolla, älä oleta mitään
Testauksessa onnistuttiin hyvin esivalmistelujen ja
ajallisen panostuksen ansiosta. Suomen käyttöönottoprojektissa testitapauksia
oli n. 1000 kappaletta ja ne kattoivat prosessit sekä niihin liittyvien
poikkeustilanteiden hallinnan. Testipatteristo oli priorisoitu neljään ryhmään
(A – D), jossa A tarkoitti kriittistä toiminnallisuutta ja skaalan toisessa päässä
ryhmä D oli tapauksille, joita testataan jos aikaa jää. Hyväksymistestaukseen
käytettiin yhteensä kaksi kuukautta kalenteriaikaa ja kaikki pohjoismaat
kokoontuivat jälleen yhteen testausvaiheessa. Laadunvarmistusta toki helpotti
se, että ensimmäinen kolmen maan rypäs oli jo ottanut järjestelmäkokonaisuuden
tuotantokäyttöön, joten tiedettiin että järjestelmä on perusteiltaan stabiili
ja näin ollen testauksessa pystyttiin keskittymään oman liiketoiminnan kannalta
oleellisiin asioihin. Kaiken kaikkiaan kukin testaaja käytti työhönsä 20 – 25
henkilötyöpäivää.
Entä miten projektin ydinryhmään kuuluva jaksaa sitovassa ja kriittisessä projektissa, jossa epäonnistuminen ei ole vaihtoehto?
Hommaan voi ryhtyä vain jos elämässä ovat asiat yleisesti
ottaen kunnossa ja taustalla on perheen tuki, koska myös yksityiselämän
kannalta käyttöönotto on projekti, joka on suunniteltava, jotta arki sujuu
parhaalla mahdollisella tavalla. Kun tuotantokäytön ensimmäisen kuukauden
jälkeen kävi selväksi, että stabilointi kestää vielä kauan, mantra ”jaksa vielä
kuukausi” auttoi pitämään oman pään ja elämän kasassa.
Piorisointi- ja päätöksentekokyky on kaiken lähtökohta.
”On pakko olla hyvä ymmärrys siitä, mikä vaikuttaa mihinkin –
liitoskohdat on kyettävä varmistamaan ja on ymmärrettävä, mikä kysymys voi
odottaa vastaustaan kaksi tuntia ja mikä viikon.” – projektijohtaja
Niin rankka kokemus kuin projekti onkin, se myös antaa
valtavasti, eikä vastuun ottamista kannata kenenkään pelätä.
”Projektin kick-offissa ulkopuolinen konsultti sanoi, että tulette
olemaan muuttuneita ihmisiä sen jälkeen, ja minä ajattelin silloin että joo
joo. Mutta niin oikeasti kävi. Se oli mielettömän upea kokemus ja mahdollisuus,
mikä avasi koko yrityksen toiminnan näkyväksi.” - projektijohtaja
Jokapäiväisessä työssä pysyy mukana projektista saatu
iskulause: Kuuntele, kysy, selitä. Jotta onnistuu tehtävässään, pitää olla
kiinnostunut toisten työstä, kysyä kaikki tarvittavat kysymykset varmistaakseen
että ymmärtää ja toisaalta osattava selittää toisille asioita, jotka ovat oman
työn näkökulmasta itsestään selviä.
Saatiinko käyttöön se mitä pitikin?
Projektilla tavoiteltiin:
1) Asiakashallittavuuden ja -tyytyväisyyden viemistä
uudelle tasolle
2) Asioiden hoitamista tehokkaammin ja joustavammin
3) Asiakaspalvelulle mahdollisuutta tehdä
tuottavampia asioita esim. osan tilausasioista siirtyessä onlinen puolelle
4) Henkilötyövuosisäästöjä
asiakaspalvelutoiminnoista
5) Lisämyyntiä
Toimitusjohtajan laskelmien mukaan toteutuessaan näistä
viivan alle tulisi 450 KEUR vuodessa. Vajaat kaksi vuotta tuotantokäytön
aloituksesta tilanne on kuitenkin se, että vain perustoiminnot ovat käytössä
eli tavara ja laskut lähtevät ajallaan.
Käyttöönottovaiheessa muut maat
joutuivat jopa lisäämään asiakaspalveluresursseja 5 – 10 henkilöllä, Suomessa
tähän ei lähdetty vaan venyttiin mm. ylitöiden muodossa. Tärkeät B2B- ja
B2C-portaalit eivät ole vieläkään täysin käytössä, sillä Saksan keskitetyssä IT:ssä ei ole
tarpeeksi resurssia edistää puutteiden fiksaamista – uudet käyttöönotot menevät
edelle. IT-kustannukset ovat nyt 11 % kaikista Suomen kustannuksista ja
euromääräisesti se vastaa kolmea prosenttia liikevaihdosta.
Pitäisikö masentua? Ehkä. Mutta tämän mankelin läpikäyneenä
yhtiö osaa toimia niin ERP-hankkeen toisessa vaiheessa kuin muussakin
tekemisessä yhtenä porukkana, tällä kertaa alusta asti.
PARHAAT TÄRPIT:
Oikeat pelurit
oikeilla paikoilla: Kokoa ydinryhmä oikean osaamistaustan perusteella –
valitse liiketoiminnan tuntijat, joilla on aito halu työskennellä hankkeessa ja
joilla on omakohtaista syvää kokemusta vastuualueestaan. Älä siis valitse
IT-väkeä streamien johtoon, äläkä ylimiehitä tiimiä – kokonaisuus karkaa
käsistä.
Anna osaajille
vastuuta ja valtaa: Oikeat henkilöt ovat kykeneviä tekemään päätöksiä ja
hakemaan tarvittavat kompromissit
Tee laadunvarmistus
kunnolla: Kokoa testaajat ja järjestelmätuki yhteen paikkaan varmistaaksesi
keskittymisen sekä välittömän virhetilanteiden selvitystyön käynnistymisen
tarvittavilla taustatiedoilla
Siirrä mieluummin
liian vähän kuin liian paljon: Vanha järjestelmä säilyy arkistona, jos
jotain sieltä tarvitaan
Vältä räätälöintejä: Ole
valmis muuttamaan prosesseja, älä roiku vanhassa. Kehitä ja korjaa kokemusten
myötä.
Koulutustilaisuudet
eivät yksin riitä: Testiympäristössä tehtävää kuivaharjoittelua varten
henkilöstölle ja tukihenkilöille on resursoitava siihen aikaa – muutoin
koekäyttö jää tekemättä ja tuotantokäyttö alkaa liian vähäisin tiedoin. Kysy
säännöllisesti mistä aiheista tarvitaan lisäkoulutusta ja laita
tiimipalavereissa käyttövinkit jakoon.
Ole realisti
tuotannon aloituksen vaativuuden suhteen: Stabilointijakso ei kestä
kuukautta, se kestää vähintään kvartaalin
Ole läsnä myös
muutoin kuin fyysisesti: Toimitusjohtajan ja ylimmän johdon on oltava
sitoutunutta, käytettävissä ja tehdä/vahvistaa tarvittavat päätökset, joita
streameista tuodaan. Toimitusjohtajan on oltava talon sisällä hankkeen edistäjä
ja oltava myös henkisesti läsnä ja käytettävissä.
No comments:
Post a Comment